Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Kvalitet i skolen kommer ikke av seg selv

illustrasjon, kvalitet - Klikk for stort bildeKvalitetsgrupper ved skolene bidrar til utvikling og bedre kvalitet

Hver eneste dag jobber lærere og skoleledere med kvalitet i opplandskolen. For tre år siden startet fylkesopplæringssjefen prosjektet med kvalitetsgrupper i den videregående skoler, og hvert år blir det satt av tre millioner kroner til dette arbeidet.

Alle våre videregående skoler jobber systematisk med å heve kvaliteten for elevene og læringsmiljøet. Kvalitetsgruppene jobber tett sammen med ledelsen på skolen og møtes på samlinger med alle de andre kvalitetsgruppene i fylket et par ganger i året. Samlingene er viktige arenaer for å dele erfaringer og kunnskap med hverandre.

Nord-Trøndelag tidlig ute

I Nord Trøndelag startet Ole Vig vgs arbeidet med systematisk fokus på kvalitet i læring allerede i 2006. Kvalitetsleder, Hilde Rømø Fresvig fra Ole Vig vgs, møtte denne uka kvalitetsgruppene og rektorer fra hele Oppland for å dele erfaringer på arbeidet som er gjort ved deres skole. Hun mener det er tre viktige faktorer i dette arbeidet:

  • Systematikk
  • Organisering
  • Lederstyring

- Vi har i større grad fokus på læringsprosessen enn på karakterer i dette arbeidet, forklarer Rømø Fresvig. Målet har vært å få alle lærerne våre til å ta et videreutdanningsprogram i vurdering for læring. Det er selvsagt en utfordring i en ellers så travel skolehverdag, men nå har vi alle våre 240 lærere gjennom dette programmet. Det handler om å jobbe systematisk over tid, det er da vi oppnår resultater.

Assisterende fylkesopplæringssjef Terje Storbakken og kvalitetsleder ved Ole Vig vgs Hilde Rømø Fresvig  - Klikk for stort bildeAssisterende fylkesopplæringssjef Terje Storbakken og kvalitetsleder ved Ole Vig vgs Hilde Rømø Fresvig Elin Stokkenes

Fokus på læringsprosessen

 

Assisterende fylkesopplæringssjef, Terje Storbakken, forklarer at bakgrunnen for prosjektet er å løfte kvaliteten på alle de videregående skolene i fylket.

- Vi ønsker å lage en god lærings- og delingskultur ved skolene våre. Vi ser at det å ha en gruppe med lærere som jobber systematisk med dette sammen med skoleledelsen gir flere viktige stemmer inn i utviklingsarbeidet ved skolen. Vi ser at det er viktig å ha et stort fokus på læringsprosessen, ikke bare på karakterer. Vi har flere som gjennomfører skolen i dag enn for bare et par år siden, og vi tenker at kvalitetsarbeidet kan ha en positiv effekt på gjennomføringsgraden i skolen.

I tillegg til kvalitetsgruppene på skolene har fylkesopplæringssjefen en intern gruppe som følger opp hver enkelt skole og kvalitetsgruppene i deres arbeid.

- Dette er et spennende arbeid. Det er så utrolig mange flinke lærere og gode krefter i skolen, og det er viktig å få med disse i å utvikle læringsmiljøet for elevene, sier assisterende fylkesopplæringssjef Terje Storbakken

Publisert av Elin Stokkenes. Sist oppdatert 15.09.2017
Fant du det du lette etter?
Login for redigering